インフュージョンアプローチ型授業が児童生徒の先を見通す力に及ぼす影響

学習開発学研究 14 号 131-139 頁 2022-03-30 発行
アクセス数 : 316
ダウンロード数 : 105

今月のアクセス数 : 6
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
JEducSci_14_131.pdf 1.06 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
インフュージョンアプローチ型授業が児童生徒の先を見通す力に及ぼす影響
タイトル ( eng )
The Effect of Infusion Approach Lessons on Students' Attitudes to Think Ahead
作成者
五十部 大暁
重枝 孝明
沖林 洋平
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
14
開始ページ 131
終了ページ 139
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
The purpose of this study is to report the findings of a class practice based on the infusion approach for fostering an attitude of thinking ahead that was conducted at Yamaguchi Elementary School attached to the Faculty of Education, Yamaguchi University. The purpose of this study was to examine the cognitive and affective effects of the research lessons on the students' attitude of thinking ahead. The results of the questionnaire survey indicated that the children's attitude of thinking ahead was enhanced by the two classes. The results of the qualitative analysis based on the contents of the worksheets and the questionnaire survey indicated that the children whose cognitive and affective effects on the ability to think ahead were enhanced by the research classes were likely to evaluate their own attitudes more critically.
著者キーワード
Attitude to Think Ahead
Infusion approach Lesson
“Tsukuru-ka”
先を見通す力
インフュージョンアプローチ
「創る科」
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
発行日 2022-03-30
権利情報
Copyright (c) 2022 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X