小学校理科教科書におけるものづくりの扱いに関する一考察

学習開発学研究 14 号 23-31 頁 2022-03-30 発行
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ファイル情報(添付)
JEducSci_14_23.pdf 838 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
小学校理科教科書におけるものづくりの扱いに関する一考察
タイトル ( eng )
Description Analysis of Craft Activities in Japanese Elementary School Science Textbooks
作成者
寺本 貴啓
中村 大輝
三井 寿哉
山中 謙司
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
14
開始ページ 23
終了ページ 31
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
The purpose of this research was to clarify the actual condition of handling of craft activity in elementary school science textbooks. As a result of analyzing craft activity made from textbooks, it became clear that every publisher handled relatively many kinds of craft activity in the third grade. In addition, as a result of the crosstabulation, there is a trend difference in how craft activity handles the nature and work of the craft work, depending on the publishing company, and opportunities to make people think of nature and work in lesson of grade 6 less than other grade.
著者キーワード
science education
craft activity
textbook analysis
bayesian statistics
理科教育
ものづくり
教科書分析
ベイズ統計
内容記述
本論文は,鈴木和弥(2016)「理科の授業における性質と働きを意識したものづくりに関する研究」(國學院大學卒業論文)を参考に,収集範囲を広げた再調査を実施した上で,構成したものである。
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
発行日 2022-03-30
権利情報
Copyright (c) 2022 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X