小学校理科教科書におけるものづくりの扱いに関する一考察

学習開発学研究 Issue 14 Page 23-31 published_at 2022-03-30
アクセス数 : 300
ダウンロード数 : 149

今月のアクセス数 : 9
今月のダウンロード数 : 3
File
JEducSci_14_23.pdf 838 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
小学校理科教科書におけるものづくりの扱いに関する一考察
Title ( eng )
Description Analysis of Craft Activities in Japanese Elementary School Science Textbooks
Creator
TERAMOTO Takahiro
NAKAMURA Daiki
MITSUI Toshiya
YAMANAKA Kenji
Source Title
学習開発学研究
Journal of Learning Science
Issue 14
Start Page 23
End Page 31
Journal Identifire
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
Abstract
The purpose of this research was to clarify the actual condition of handling of craft activity in elementary school science textbooks. As a result of analyzing craft activity made from textbooks, it became clear that every publisher handled relatively many kinds of craft activity in the third grade. In addition, as a result of the crosstabulation, there is a trend difference in how craft activity handles the nature and work of the craft work, depending on the publishing company, and opportunities to make people think of nature and work in lesson of grade 6 less than other grade.
Keywords
science education
craft activity
textbook analysis
bayesian statistics
理科教育
ものづくり
教科書分析
ベイズ統計
Descriptions
本論文は,鈴木和弥(2016)「理科の授業における性質と働きを意識したものづくりに関する研究」(國學院大學卒業論文)を参考に,収集範囲を広げた再調査を実施した上で,構成したものである。
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
Date of Issued 2022-03-30
Rights
Copyright (c) 2022 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X