低視力シミュレーション下でのデジタル・リーディングの表示形式が読速度に及ぼす影響

アクセス数 : 287
ダウンロード数 : 95

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
CSNERP_20_1.pdf 978 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
低視力シミュレーション下でのデジタル・リーディングの表示形式が読速度に及ぼす影響
タイトル ( eng )
Effects of Presentation Style of Digital Reading on Reading Speed in Simulation of Low Vision
作成者
今津 麻衣
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
20
開始ページ 1
終了ページ 10
収録物識別子
[ISSN] 2435-9378
[NCID] AA12914687
抄録
In this paper, digital reading is defined as reading a document on a computer monitor. The methods of digital reading comprise fixed form, reflow form, line form, and sectional form. A current paper considered effects of presentation style of digital reading on reading rate in simulation of low vision This experiment was conducted by changing the factors of the display form and character size and the factorial design of the two factors for 16 healthy university students. It was conducted using an indication form and the factor plan method of two factors of the size. Reading rate was the dependent variable. Regarding the interaction effects, there were significant differences between simulation and non-simulation conditions. In both conditions, reflow and line reading rates were faster than for sectional. In non-simulation condition, there is significant simple main effect of character size in fixed form level. In simulation condition, there is significant simple main effect of character size in reflow, line and sectional form level.
ディスプレイ上に表示される文章を読書することをデジタル・リーディングとした。デジタル・リーディングにおいて文章を画面に表示する方法には、固定形式・行移形式・一行形式・切片形式が考えられる。これらの表示形式が読書速度に及ぼす影響を低視力シミュレーションにより検討した。本実験の実験協力者は健常大学生16名であった。表示形式と文字サイズの2要因の要因計画法であった。従属変数は読書速度であった。低視力シミュレーション「あり」と「なし」の両条件で有意な交互作用がみられた。両条件で切片形式よりも行移形式及び一行形式が速かった。シミュレーション「なし」では固定形式における文字サイズの単純主効果が見られた。シミュレーション「あり」条件では、行移・一行・切片形式条件で文字サイズの単純主効果がみられた。
著者キーワード
読書速度
デジタル・リーディング
低視力
シミュレーション
reading rate
digital reading
low vision
simulation
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター
発行日 2022-03-01
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2435-9378
[NCID] AA12914687