小学校・中学校知的障害特別支援学級における自分や他者を大切にする資質・能力を育む授業プログラムの開発

アクセス数 : 682
ダウンロード数 : 543

今月のアクセス数 : 6
今月のダウンロード数 : 11
ファイル情報(添付)
AnnEducRes_49_64.pdf 975 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
小学校・中学校知的障害特別支援学級における自分や他者を大切にする資質・能力を育む授業プログラムの開発
タイトル ( eng )
Activities for Independent Living: An Elementary-Middle School Program to Promote Value Self and Others in Students with Intellectual Disabilities.
作成者
横山 由季
井上 美由紀
久下 あいり
笹倉 美代
高木 由希
収録物名
学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH
49
開始ページ 64
終了ページ 74
収録物識別子
[PISSN] 1346-5104
[EISSN] 2435-9041
[NCID] AA11551679
抄録
The purpose of this study was to create an activity-based educational program to foster independent living for students with intellectual disabilities. For this purpose, the authors focused on the activities that value self and others among students. Data collection was conducted at an Elementary School and a Junior High School. A four-point Likert scale questionnaire and teacher observations of students were administered to measure the students’ competencies to care for themselves and others. Data analysis was conducted based on the responses to the questionnaire and the records on students’ behaviors. The results showed that students' competencies of caring for themselves and others increased throughout this study, indicating that this educational program was effective for students with intellectual disabilities.
内容記述
本論文は,初等教育カリキュラム学会第6回大会での口頭発表に加筆修正したものである。
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学学部・附属学校共同研究機構
発行日 2022-03-31
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2435-9041
[NCID] AA11551679