中学生からみた社会参加と学校カリキュラムの関係性 : 混合研究調査に基づいて
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 2 号
365-374 頁
2021-12-23 発行
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BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_2_365.pdf
2.42 MB
種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
中学生からみた社会参加と学校カリキュラムの関係性 : 混合研究調査に基づいて
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タイトル ( eng ) |
Impacts of the Civic Engagement School Curriculum on Junior High School Students: A Mixed-Method Approach
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作成者 |
小栗 優貴
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収録物名 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
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号 | 2 |
開始ページ | 365 |
終了ページ | 374 |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
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抄録 |
In this study, we clarify the impact of the civic engagement curriculum on junior high school students. Further, we adopted a mixed-method approach to discuss the conditions for effective civic engagement lessons in junior high school. First, we conducted a questionnaire survey using the ICCS (International Civic and Citizenship education Survey) framework. This was completed by 1495 students at junior high schools. Second, we conducted qualitative, semi-structured interviews with three students. The considerations obtained from this research are as follows: (1) The main condition for civic engagement is dealing with content that is politically responsive within the school. (2) Good student relationships and role models for civic engagement should be built.
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著者キーワード |
Civic Engagement
ICCS
Mix Method Approach
Citizenship Education
Curriculum Evaluation
社会参加
ICCS 調査
混合研究法
市民性教育
カリキュラム評価
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科
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発行日 | 2021-12-23 |
権利情報 |
Copyright (c) 2021 人間社会科学研究科
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出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
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