中学生からみた社会参加と学校カリキュラムの関係性 : 混合研究調査に基づいて

アクセス数 : 429
ダウンロード数 : 265

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
中学生からみた社会参加と学校カリキュラムの関係性 : 混合研究調査に基づいて
タイトル ( eng )
Impacts of the Civic Engagement School Curriculum on Junior High School Students: A Mixed-Method Approach
作成者
小栗 優貴
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
2
開始ページ 365
終了ページ 374
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
抄録
In this study, we clarify the impact of the civic engagement curriculum on junior high school students. Further, we adopted a mixed-method approach to discuss the conditions for  effective  civic  engagement  lessons  in  junior  high  school.  First,  we  conducted  a questionnaire survey using the ICCS (International Civic and Citizenship education Survey) framework. This was completed by 1495 students at junior high schools. Second, we conducted qualitative, semi-structured interviews with three students. The considerations obtained from this research are as follows: (1) The main condition for civic engagement is dealing with content that is politically responsive within the school. (2) Good student relationships and role models for civic engagement should be built.
著者キーワード
Civic Engagement
ICCS
Mix Method Approach
Citizenship Education
Curriculum Evaluation
社会参加
ICCS 調査
混合研究法
市民性教育
カリキュラム評価
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科
発行日 2021-12-23
権利情報
Copyright (c) 2021 人間社会科学研究科
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086