「解離」を踏まえた「ごんぎつね」実践 : 上原輝男の教育思想を援用して

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タイトル ( jpn )
「解離」を踏まえた「ごんぎつね」実践 : 上原輝男の教育思想を援用して
タイトル ( eng )
Practice of “Gongitsune” Based on “Dissociation”: Using Teruo Uehara’s educational philosophy as a guide
作成者
河上 裕太
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
2
開始ページ 329
終了ページ 337
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
抄録
The purpose of this paper is to show the specifics of literature education practice based on the problem of “dissociation” by using Teruo Uehara’s educational philosophy as a methodology. Teruo Uehara, a scholar of folklore and a practitioner of teacher training, criticized the education of the time that adhered only to “reality” through the perspective of “psychic tradition” research that he discovered in his folklore research, and stated his own educational philosophy that “reality” and “dreams” stand in the “field” of “image world”. Uehara’s educational philosophy was expressed in literature. He embodied this educational philosophy of Uehara as a methodology for literary education and put it into practice in “Gongitsune. As a result of the practice, we found that the learners resonated with the work “Gongitsune”. Such an appearance can be cited as a concrete example of literature education practice based on “dissociation”.
著者キーワード
“dissociation”
imagination
dream
creation
 “Encounter”
「解離」
イメージ
創作
「対面」
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科
発行日 2021-12-23
権利情報
Copyright (c) 2021 人間社会科学研究科
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086