イエナ・プランの学校改革過程に関する一考察 : 1924-1950年のイエナ・プランの展開に焦点をあてて

アクセス数 : 290
ダウンロード数 : 299

今月のアクセス数 : 10
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
イエナ・プランの学校改革過程に関する一考察 : 1924-1950年のイエナ・プランの展開に焦点をあてて
タイトル ( eng )
A Study of the Jena-Plan’s School Reform Process: Focusing on Development of the Jena-Plan in 1924-1950
作成者
安藤 和久
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
2
開始ページ 203
終了ページ 211
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
抄録
The purpose of this study is to describe the 26-year(1924-1950) process of the Jena- plan by focusing on the character of the Jena University School as an experimental school, and to clarify a new image of the Jena-plan in response to the discourse that it was stagnation after the 1930. Petersen’s attempt at the school reform, which began in 1924 and ended in 1950, experienced three different political regimes: the Weimar period(1924-1933), the Nazi period(1933-1945), and the Soviet occupation /German Democratic Republic period(1945-1950). Therefore, the Jena-plan has been understood by each time periods by the political system of the time. After 1930, the Jena-plan played an important role as an experimental school, both outside the Jena University School in its expansion to various schools, and inside the Jena University School in its pedagogical factual research(pädagogische Tatsachenforschung). Furthermore, it became clear that the faculty organization of the Jena University School did not continue to be transformed, but that attempts to reform the school based on pedagogical factual research continued.
著者キーワード
Jena-Plan
Peter Petersen
School Reform
イエナ・プラン
ペーター・ペーターゼン
学校改革
内容記述
本研究は JSPS 科研費 JP21J13613の助成を受けたものである。
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科
発行日 2021-12-23
権利情報
Copyright (c) 2021 人間社会科学研究科
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086