インフュージョンアプローチ型授業が児童生徒の批判的思考態度に及ぼす影響

学習開発学研究 13 号 107-115 頁 2021-03-30 発行
アクセス数 : 580
ダウンロード数 : 260

今月のアクセス数 : 15
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
JEducSci_13_107.pdf 844 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
インフュージョンアプローチ型授業が児童生徒の批判的思考態度に及ぼす影響
タイトル ( eng )
Effects of Infusion Lessons on Students’ Critical Thinking Attitudes
作成者
重枝 孝明
沖林 洋平
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
13
開始ページ 107
終了ページ 115
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
The present study was conducted with students of Yamaguchi Elementary School attached to the Faculty of Education, Yamaguchi University, with the purpose of fostering critical thinking attitudes based on an infusion approach. The aim of this study was to understand that thinking based on evidence is useful in solving problems in daily life. The results of the questionnaire survey showed a significant increase in the value of the items related to the importance of evidence. A qualitative analysis was conducted on the contents of the worksheets created by the children's self-initiated investigative study. The results showed that the children who expressed their own opinions during the investigation study were significantly more concerned about listening to the opinions of others who had different ideas than themselves than those who did not the investigation study.
著者キーワード
Teaching methods of critical thinking
Infusion approach
“Tsukuru-ka”
批判的思考教育の技法
インフュージョンアプローチ
「創る科」
内容記述
井上弥先生・樋口聡先生退職記念特集号
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
発行日 2021-03-30
権利情報
Copyright (c) 2021 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X