道徳教育を通した学校経営の改善 : カリキュラム・マネジメントの視点から

教職開発研究 2 号 39-47 頁 2019-03-15 発行
アクセス数 : 468
ダウンロード数 : 139

今月のアクセス数 : 12
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
JPDTSL_2_39.pdf 21.6 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
道徳教育を通した学校経営の改善 : カリキュラム・マネジメントの視点から
タイトル ( eng )
Improving School Management through Morality Education: From the Perspective of Curriculum Management
作成者
収録物名
教職開発研究
Journal of Professional Development for Teachers and School Leaders
2
開始ページ 39
終了ページ 47
収録物識別子
[PISSN] 2433-8664
[NCID] AA12860624
抄録
As many people are aware, the official curriculum guidelines announced in 2017 strongly pushed the concept of curriculum management. The result thereof will be seen in the competency-based curriculum. This is an issue that should be considered not with regard to the ability of each individual teacher, but rather as an issue of school management. However, we do not see many perspectives in actual schools for organically linking the improvements to classes by individual teachers with school management. This thesis explores curriculum management from the perspective of school management, as well as the result of linking the improvements to classes by individual teachers with school management and what is necessary to do that. Furthermore, we use the example of school management through morality education to consider the effects of curriculum management.
著者キーワード
curriculum management
competency-based curriculum
school management through morality education
effects of curriculum management
カリキュラム・マネジメント
コンピテンシーベースのカリキュラム
道徳教育を通した学校経営
カリキュラム・マネジメントの効果
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科 教職開発講座
発行日 2019-03-15
権利情報
Copyright (c) 2019 教職開発講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2433-8664
[NCID] AA12860624