歴史的意義の判断は環境による影響をどの程度受けるのか : 日本人学校を対象とした事例研究
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 1 号
420-429 頁
2020-12-25 発行
アクセス数 : 569 件
ダウンロード数 : 829 件
今月のアクセス数 : 9 件
今月のダウンロード数 : 3 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/50224
ファイル情報(添付) |
BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_1_420.pdf
865 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
歴史的意義の判断は環境による影響をどの程度受けるのか : 日本人学校を対象とした事例研究
|
タイトル ( eng ) |
To What Extent are Judgments of Historical Significance Affected by the Environment?: A Case Study of an Overseas Japanese School
|
作成者 |
鈩 悠介
|
収録物名 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
|
号 | 1 |
開始ページ | 420 |
終了ページ | 429 |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|
抄録 |
This study analyzed the ideas about historical significance of students of an overseas Japanese school. This research conducted qualitative, semi-structured interviews with 15 students. Most of the students identified not with the country they lived in but with Japan. Moreover, they rarely saw the historical events related to the country they lived in as historically significant. Their selection and thinking were similar to those of the students in Japan. This study suggests that previous proposals of social studies education in Japan that tried to include inquiry stance, excluding the identity stance, may not work. Rather, this study suggests that history education should actively deal with history related to identity and that other stances such as analytic stance should be adopted.
|
著者キーワード |
Social Studies
History Education
Historical Significance
Historical Thinking
Japanese School
社会科
歴史教育
歴史的意義
歴史的思考
日本人学校
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科
|
発行日 | 2020-12-25 |
権利情報 |
Copyright (c) 2020 人間社会科学研究科
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|