歴史的意義の判断は環境による影響をどの程度受けるのか : 日本人学校を対象とした事例研究

アクセス数 : 500
ダウンロード数 : 801

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
歴史的意義の判断は環境による影響をどの程度受けるのか : 日本人学校を対象とした事例研究
タイトル ( eng )
To What Extent are Judgments of Historical Significance Affected by the Environment?: A Case Study of an Overseas Japanese School
作成者
鈩 悠介
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
1
開始ページ 420
終了ページ 429
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
抄録
This study analyzed the ideas about historical significance of students of an overseas Japanese school. This research conducted qualitative, semi-structured interviews with 15 students. Most of the students identified not with the country they lived in but with Japan. Moreover, they rarely saw the historical events related to the country they lived in as historically significant. Their selection and thinking were similar to those of the students in Japan. This study suggests that previous proposals of social studies education in Japan that tried to include inquiry stance, excluding the identity stance, may not work. Rather, this study suggests that history education should actively deal with history related to identity and that other stances such as analytic stance should be adopted.
著者キーワード
Social Studies
History Education
Historical Significance
Historical Thinking
Japanese School
社会科
歴史教育
歴史的意義
歴史的思考
日本人学校
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科
発行日 2020-12-25
権利情報
Copyright (c) 2020 人間社会科学研究科
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086