中国人上級日本語学習者の文章読解における質問作成の効果 : 自己質問作成と他者質問作成の比較による実験的検討
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 1 号
221-229 頁
2020-12-25 発行
アクセス数 : 584 件
ダウンロード数 : 375 件
今月のアクセス数 : 9 件
今月のダウンロード数 : 11 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/50203
ファイル情報(添付) |
BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_1_221.pdf
1.09 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
中国人上級日本語学習者の文章読解における質問作成の効果 : 自己質問作成と他者質問作成の比較による実験的検討
|
タイトル ( eng ) |
The Effect of Making Questions Reading Comprehension on Chinese Advanced Learners of Japanese Language: An experimental study comparing self-questioning and questioning for others
|
作成者 |
大隈 萌恵
|
収録物名 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
|
号 | 1 |
開始ページ | 221 |
終了ページ | 229 |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|
抄録 |
This study was designed to examine the effects of different types of questions produced during text reading on the comprehension and memorization of text of Chinese advanced Japanese language learners. The results showed that the question-and-answer group performed better than the question-only group: the former was able to focus their attention on the explicit textual information. At the same time, the question-and-answer group monitored and tried to understand their comprehension of the text, which also included the viewpoints of others. Thus, it was found that creating questions and answers facilitated the formation of comprehension representations.
|
著者キーワード |
reading comprehension of texts
self-questioning
Chinese learners of Japanese
文章読解
自己質問作成
中国人日本語学習者
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科
|
発行日 | 2020-12-25 |
権利情報 |
Copyright (c) 2020 人間社会科学研究科
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|