高等学校国語科における評論文読解の難しさに関する研究 : 読解に関する調査結果をとおして
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 1 号
95-104 頁
2020-12-25 発行
アクセス数 : 682 件
ダウンロード数 : 545 件
今月のアクセス数 : 7 件
今月のダウンロード数 : 13 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/50179
ファイル情報(添付) |
BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_1_95.pdf
1.55 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
高等学校国語科における評論文読解の難しさに関する研究 : 読解に関する調査結果をとおして
|
タイトル ( eng ) |
Difficulties in Reading Critical Essays in Japanese Language High School Classes
|
作成者 |
登城 千加
|
収録物名 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
|
号 | 1 |
開始ページ | 95 |
終了ページ | 104 |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|
抄録 |
Improving high school Japanese language reading comprehension is important. However, as the difficulties students have with reading have not been sufficiently clarified, this study sought to identify the specific reading comprehension problems of Japanese high school students during classes. Initially, a class was designed and implemented to teach reading strategies based on the five reading skills outlined in the reading comprehension model. Then, a survey based on the abovementioned model was conducted to evaluate the students’ reading comprehension class results. It was found that the students who had reading difficulties lacked fundamental reading skills and were unable to benefit from reading classes, and the students who had fundamental reading skills lacked deep reading abilities. In the future, these reading difficulties need to be further clarified and support activities developed to promote better reading outcomes.
|
著者キーワード |
reading difficulties
reading comprehension model
learnig support
reading strategies
読解の難しさ
文章読解モデル
学習支援
読解方略
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科
|
発行日 | 2020-12-25 |
権利情報 |
Copyright (c) 2020 人間社会科学研究科
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|