情報科学からの教材研究の試み: 計算論的思考を指向した内容のコンピュテーショナル化

教育システム情報学会中国支部研究発表会講演論文集 19 巻 1 号 54-61 頁 2019-10-26 発行
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ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
情報科学からの教材研究の試み: 計算論的思考を指向した内容のコンピュテーショナル化
タイトル ( eng )
Investigation of Learning Contents from Information Science: Computationalization for Computational Thinking
作成者
収録物名
教育システム情報学会中国支部研究発表会講演論文集
19
1
開始ページ 54
終了ページ 61
抄録
In Open Information Structure Approach, a learning content is described as an operable information structure. The information structure is then provided to a learner as operable external representation. The operations for the external representation can be interpreted as corresponding the learner’s thought on the content. Furthermore, the representation and operations can be expected to encourage computational thinking because they should be defined computationally. In this paper, this approach is described as an investigation of learning contents from information science and computationalization of learning content.
著者キーワード
教材研究
計算論的思考
ホワイトボックス
思考の外在化
内容記述
教育システム情報学会中国支部第19回研究発表会, 開催日: 2019年10月26日(土), 開催場所: 広島大学附属福山中・高等学校
言語
日本語
資源タイプ 会議発表論文
出版者
教育システム情報学会
発行日 2019-10-26
権利情報
Copyright (c) 2020 教育システム情報学会
出版タイプ Author’s Original(十分な品質であるとして、著者から正式な査読に提出される版)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2185-3738