情報科学からの教材研究の試み: 計算論的思考を指向した内容のコンピュテーショナル化
教育システム情報学会中国支部研究発表会講演論文集 Volume 19 Issue 1
Page 54-61
published_at 2019-10-26
アクセス数 : 461 件
ダウンロード数 : 157 件
今月のアクセス数 : 3 件
今月のダウンロード数 : 4 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/00049720
File |
JSISEChugokuShibuKenkyuhappyouKouenrombunshu_19_54.pdf
750 KB
種類 :
fulltext
|
Title ( jpn ) |
情報科学からの教材研究の試み: 計算論的思考を指向した内容のコンピュテーショナル化
|
Title ( eng ) |
Investigation of Learning Contents from Information Science: Computationalization for Computational Thinking
|
Creator | |
Source Title |
教育システム情報学会中国支部研究発表会講演論文集
|
Volume | 19 |
Issue | 1 |
Start Page | 54 |
End Page | 61 |
Abstract |
In Open Information Structure Approach, a learning content is described as an operable information structure. The information structure is then provided to a learner as operable external representation. The operations for the external representation can be interpreted as corresponding the learner’s thought on the content. Furthermore, the representation and operations can be expected to encourage computational thinking because they should be defined computationally. In this paper, this approach is described as an investigation of learning contents from information science and computationalization of learning content.
|
Keywords |
教材研究
計算論的思考
ホワイトボックス
思考の外在化
|
Descriptions |
教育システム情報学会中国支部第19回研究発表会, 開催日: 2019年10月26日(土), 開催場所: 広島大学附属福山中・高等学校
|
Language |
jpn
|
Resource Type | conference paper |
Publisher |
教育システム情報学会
|
Date of Issued | 2019-10-26 |
Rights |
Copyright (c) 2020 教育システム情報学会
|
Publish Type | Author’s Original |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 2185-3738
|