情報科学からの教材研究の試み: 計算論的思考を指向した内容のコンピュテーショナル化

教育システム情報学会中国支部研究発表会講演論文集 Volume 19 Issue 1 Page 54-61 published_at 2019-10-26
アクセス数 : 461
ダウンロード数 : 157

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 4
File
Title ( jpn )
情報科学からの教材研究の試み: 計算論的思考を指向した内容のコンピュテーショナル化
Title ( eng )
Investigation of Learning Contents from Information Science: Computationalization for Computational Thinking
Creator
Source Title
教育システム情報学会中国支部研究発表会講演論文集
Volume 19
Issue 1
Start Page 54
End Page 61
Abstract
In Open Information Structure Approach, a learning content is described as an operable information structure. The information structure is then provided to a learner as operable external representation. The operations for the external representation can be interpreted as corresponding the learner’s thought on the content. Furthermore, the representation and operations can be expected to encourage computational thinking because they should be defined computationally. In this paper, this approach is described as an investigation of learning contents from information science and computationalization of learning content.
Keywords
教材研究
計算論的思考
ホワイトボックス
思考の外在化
Descriptions
教育システム情報学会中国支部第19回研究発表会, 開催日: 2019年10月26日(土), 開催場所: 広島大学附属福山中・高等学校
Language
jpn
Resource Type conference paper
Publisher
教育システム情報学会
Date of Issued 2019-10-26
Rights
Copyright (c) 2020 教育システム情報学会
Publish Type Author’s Original
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2185-3738