学習課題の内容分析とそれに基づく学習支援システムの設計・開発 : 算数を事例として

教育システム情報学会誌 30 巻 1 号 8-19 頁 2013 発行
アクセス数 : 679
ダウンロード数 : 129

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
TJSISE_30-1_8.pdf 1020 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
学習課題の内容分析とそれに基づく学習支援システムの設計・開発 : 算数を事例として
タイトル ( eng )
Content Analysis and Development of Interactive Learning Environments: In Case of Arithmetic
作成者
収録物名
教育システム情報学会誌
Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education
30
1
開始ページ 8
終了ページ 19
抄録
This review introduces a series of researches of interactive learning environments for arithmetic based on analysis of learning content as a promising approach to realize advance learning and teaching activities on ICT infrastructure. In the content analysis, problems used in exercises are analyzed and modeled them with structural representation. Then, learning and teaching activities are designed based on the modeled problems. In this review, as concrete researches, structurization of calculation problems of fraction in order to diagnose erroneous answers is described as the first one. Then, a framework of structurization of arithmetical word problems and a function of problem explanation are reported. Moreover, several systems of problem-authoring and learning by problem-posing designed based on the framework are introduced.
著者キーワード
内容分析
Information Structure Oriented
算数文章題
学習支援システム
ICT基盤
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
教育システム情報学会
発行日 2013
権利情報
Copyright (c) 2013 教育システム情報学会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-4135
[ISSN] 2188-0980
[NCID] AN10474042
[DOI] 10.14926/jsise.30.8