小中学生における資質・能力と学校適応の関連と発達的変化 : 「主体性・積極性」「自尊心」「協働する力」の因子に焦点を当てて

初等教育カリキュラム研究 Issue 6 Page 63-75 published_at 2018-03-31
アクセス数 : 2000
ダウンロード数 : 1548

今月のアクセス数 : 4
今月のダウンロード数 : 3
File
JEEC_6_63.pdf 943 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
小中学生における資質・能力と学校適応の関連と発達的変化 : 「主体性・積極性」「自尊心」「協働する力」の因子に焦点を当てて
Title ( eng )
Correlation Between the Qualities and Abilities and their Adaptability to School, and Developmental Changes as Seen in Elementary and Junior High School Children: Focusing on the Factors, “Subjectivity and Activeness,” “Pride,” and “Cooperation in Labor”
Creator
Wakamatsu Misa
Source Title
初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum
Issue 6
Start Page 63
End Page 75
Journal Identifire
[PISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299
Abstract
本研究では,小学3年生から中学3年生までの児童生徒計1,775名を対象に,「主体性・積極性」,「自尊心」,「協働する力」から構成される「資質・能力質問紙」(若松・部谷岡ら,2017)を用いて,多面的に学校適応との関連を検討するとともに,学年ごとの資質・能力の量的差異について分析を行った。まず,重回帰分析の結果では,「自尊心」と「協働する力」の標準偏回帰係数(β)が有意であり,学校適応への弱い正の影響が示された。次に,学年(7)×下位尺度(3)の分散分析を行った結果,資質・能力の学年進行による量的差異は,「主体性・積極性」,「自尊心」,「協働する力」の間で相互に異なることが明らかになった。これらの資質・能力を育成することは,学校生活のみならず,生涯にわたり社会生活を営む上での基盤となる力の向上につながるものであると考えられる。今後は,学年進行による縦断的変化についての更なる検討が必要である。
This study considers the diverse aspects of the correlation between outcomes of the survey, “Qualities and Abilities Questionnaire” (Wakamatsu, Hiyaoka et.al. , 2017) covering qualities such as “subjectivity and activeness,” “pride,” and “cooperation in labor,” conducted among 1,775 students from 3rd grade in elementary school to 3rd year in junior high school, and their ability to adapt to school. The study also analyzed the quantitative differences seen among the qualities and abilities of the different grades. Firstly, multiple regression analysis showed that the standard partial regression coefficient β was significant for “pride” and “cooperation in labor,” showing slight positive influence to adaptability to school. Secondly, the analysis of variance on grade (7) x subscale (3) showed that the quantitative difference in qualities and abilities depending on the advancement of grades are different among “subjectivity and activeness,” “pride,” and “cooperation in labor.” Nurturing these qualities and abilities will result in improving the skills that will become the foundation for the students’life-long social life, and there is need for further consideration of changes that occur according to advancement of grades.
Keywords
小中学生
資質・能力
学校適応
発達的変化
elementary and junior high school children
qualities and abilities
adaptability to school
developmental changes
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
初等教育カリキュラム学会
Date of Issued 2018-03-31
Rights
Copyright (c) 2018 初等教育カリキュラム学会
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299