「対立をこえる」力の育成をめざす,二重過程理論を導入した公民科の授業開発 : 同性愛の非犯罪化をめぐる「ハート・デブリン論争」を題材として

中等教育研究紀要 Issue 64 Page 35-49 published_at 2018-03-31
アクセス数 : 1635
ダウンロード数 : 555

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 1
File
BullTheoryPracticeSecEdu_64_35.pdf 1.37 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
「対立をこえる」力の育成をめざす,二重過程理論を導入した公民科の授業開発 : 同性愛の非犯罪化をめぐる「ハート・デブリン論争」を題材として
Title ( eng )
Overcoming conflicts: civics class on dual-process theory
Creator
Source Title
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
Issue 64
Start Page 35
End Page 49
Journal Identifire
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
Abstract
社会でおこっている様々な対立の背景には人間の道徳的直観が存在するというジョシュア・グリーンの理論にもとづいて,社会的論争問題における対立を整理するための枠組みとして,直観と道徳的価値,功利主義による調停を明確化する「グリーン・モデル」を用いた授業を開発し,実践と評価を行った。その結果,「グリーン・モデル」の有効性が明らかとなった。
According to Joshua David Greene, moral intuition underlies various social conflicts. Based on his theory, a civics lesson on social dispute issues was developed, implemented, and evaluated. The results demonstrate the effectiveness of the Greene model, which clarifies intuition, morality, and mediation from the perspective of utilitarianism.
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属中・高等学校
Date of Issued 2018-03-31
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729