職員室文化に関する調査研究(4)

学習開発学研究 11 号 13-28 頁 2018-03-16 発行
アクセス数 : 1152
ダウンロード数 : 305

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
JEducSci_11_13.pdf 12.4 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
職員室文化に関する調査研究(4)
タイトル ( eng )
Survey Study about Shokuinshitsu (Faculty Room) Culture (IV)
作成者
藤井 瞳
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
11
開始ページ 13
終了ページ 28
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
The purpose of this research was to clarify the function of promoting school identity with "Shokuinshitsu (Faculty Room) Culture" by analyzing a group interview of 4 currently-practicing teachers. The results show that when a teacher was transferred to a different school the value of "Shokuinshitsu (Faculty Room) Culture" was recognized, and that its impact on the identity of a school could be felt. Furthermore, they show that "Shokuinshitsu (Faculty Room) Culture" functions not only to influence the formation of professional skills among individual teachers, but also (1) to promote the identity of that school and (2) to promote the identity of other schools through the transfer of teachers.
著者キーワード
Faculty Room Culture
Tradition and Culture of School
Developing School
職員室文化
学校の伝統文化
学校づくり
内容記述
本研究は,科学研究費補助金基盤研究(C)「『職員室文化』の継承による学校づくり推進のための力量形成に関する研究」(研究課題番号:JP15k04299, 研究代表者:林孝)の研究成果の一部である。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2018-03-16
権利情報
Copyright (c) 2018 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X