日本語学習者は聴解においてどのような情報に注意を向けるか : 聴解時の教示操作とテキスト読解時の視線分析を用いた実験的検討

アクセス数 : 1326
ダウンロード数 : 1617

今月のアクセス数 : 9
今月のダウンロード数 : 10
ファイル情報(添付)
BullGradSchEducHU-Part2_66_111.pdf 1.17 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
日本語学習者は聴解においてどのような情報に注意を向けるか : 聴解時の教示操作とテキスト読解時の視線分析を用いた実験的検討
タイトル ( eng )
What Information do Japanese Learners Pay Attention to When Listening: An Experimental Analysis through Instruction Manipulation and Eye-tracking during Reading
作成者
徐 婕
徐 暢
柳本 大地
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
66
開始ページ 111
終了ページ 118
抄録
This study aimed to illustrate what information Japanese language learners pay attention to during a listening exercise. We analyzed eye movement to identify the information that Chinese students learning Japanese pay attention to when listening to text. The results showed that the detailed-information instruction group had a longer reading time and a highertotal and keyword fixations than the entire-information instruction group. The participants under detail-information instruction paid more attention to words and phrases with a bottomup strategy during the listening exercise. In contrast, those in the entire-information instruction group paid little attention to detail, skipped through the text and utilized a top-down strategy during the exercise. In conclusion, the results of the experiment indicate that selective attention methods diff er according to listening consciousness.
著者キーワード
Japanese language listening
attention
instruction
eye movements
information processing
日本語聴解
注意
教示
視線追跡
情報処理
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2017-12-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725