説明的文章の「筆者」概念と知識に関する検討 : 小学校中学年における自然科学的な説明文教材を例として
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 66 号
75-82 頁
2017-12-22 発行
アクセス数 : 860 件
ダウンロード数 : 1072 件
今月のアクセス数 : 10 件
今月のダウンロード数 : 17 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/44781
ファイル情報(添付) | |
タイトル ( jpn ) |
説明的文章の「筆者」概念と知識に関する検討 : 小学校中学年における自然科学的な説明文教材を例として
|
タイトル ( eng ) |
The “Author Concept” and Knowledge of Expository Texts: The Case of Expository Texts about Natural Science in Elementary Schools
|
作成者 |
正木 友則
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
|
号 | 66 |
開始ページ | 75 |
終了ページ | 82 |
抄録 |
The purpose of this paper was to develop a framework for the “author concept” of expository texts from a perspective of “knowledge”. The developed framework has the following four features: (1) the author and reader are scientists; (2) the author belongs to the academic world as a producer of knowledge and he/she explains it to the reader belonging to the life world; (3) the author explains this to the reader belonging to the life world as a mediator of the academic world and the life world; and (4) the author and reader belong to the life world in the life world. I used this framework to examine expository texts on natural science used by third and fourth grade elementary school students.
|
著者キーワード |
expository text
author concept
epistemology
説明的文章
「筆者」概念
認識論
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
|
発行日 | 2017-12-22 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725
|