いざこざを経験した幼児はなぜ再び友だちと遊び始めたのか? : 砂場で遊ぶ4歳児の事例分析

幼年教育研究年報 39 巻 53-60 頁 2017-09-22 発行
アクセス数 : 1653
ダウンロード数 : 1739

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
AREC_39_53.pdf 1.25 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
いざこざを経験した幼児はなぜ再び友だちと遊び始めたのか? : 砂場で遊ぶ4歳児の事例分析
タイトル ( eng )
Why Does a Child who initiates Conflicts with his Friends Resume Play with Them?: Case Study of Four-Years-Old Children Playing in a Sandbox
作成者
濱名 潔
収録物名
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
39
開始ページ 53
終了ページ 60
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
抄録
The present case study aimed to clarify factors affecting the resumption of play in a sandbox by a 4-year-old boy who had instigated conflicts with his friends. We video recorded the play of a number of 4-year-old children in the sandbox. We focused on “boy A” who initiated conflicts with his friends, and then resumed playing with them. Analysis of his behavior using Trajectory Equifinality Modeling (TEM) revealed that two important factors were involved. Boy A acquired a tool and then established a role according to requests from his friends. He then became involved once again with a friend who gave a purpose and a role to his play.
著者キーワード
conflicts
resumption of play
sandbox
4-year-old children
Trajectory Equifinality Modeling (TEM)
内容記述
本研究はThe 8th Biennial International Conference of Korean Society for Early Childhood Education (KSECE) と日本乳幼児教育学会第24回大会における発表内容の一部を加筆・修正したものである。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設
発行日 2017-09-22
権利情報
Copyright (c) 2017 幼年教育研究年報編集委員会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110