再構成課題における日本と中国の幼児の空間参照枠の使用 : 実験者位置の影響

幼年教育研究年報 39 巻 5-11 頁 2017-09-22 発行
アクセス数 : 937
ダウンロード数 : 154

今月のアクセス数 : 8
今月のダウンロード数 : 9
ファイル情報(添付)
AREC_39_5.pdf 1.09 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
再構成課題における日本と中国の幼児の空間参照枠の使用 : 実験者位置の影響
タイトル ( eng )
Japanese and Chinese Children’s Use of Spatial Reference Frames in a Reconstruction Task: The Effects of Experimenter’s Position
作成者
鄭 暁琳
収録物名
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
39
開始ページ 5
終了ページ 11
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
抄録
Humans typically use three kinds of spatial reference system to understand the world: the relative reference frame, the absolute reference frame, and the intrinsic reference frame. In the current study, we used a reconstruction task (the animals-in-a-row task) to examine the development of the spatial reference system in children. Japanese and Chinese children aged 3-5 years participated in experiments to examined whether Japanese and Chinese children utilized different reference frames in a reconstruction task and whether children utilized different reference frames when the experimenter’s position was changed. The results revealed that Chinese children using relative or absolute reference frame increased with age and the other responses decreased with age. However, in Japanese children only the other responses decreased with age. In addition, both Japanese and Chinese children tended to use absolute reference frames when the experimenter was in an absolute position, and they tended to use the relative reference frame when the experimenter was in a relative position.
著者キーワード
spatial reference frame
cognitive development
young children
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設
発行日 2017-09-22
権利情報
Copyright (c) 2017 幼年教育研究年報編集委員会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110