演奏時のパフォーマンス発揮への取り組みに関する研究 : メンタルトレーニング適用の有効性と可能性

音楽文化教育学研究紀要 25 号 207-214 頁 2013-03-22 発行
アクセス数 : 910
ダウンロード数 : 718

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
MusicCultEduc_25_207.pdf 925 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
演奏時のパフォーマンス発揮への取り組みに関する研究 : メンタルトレーニング適用の有効性と可能性
タイトル ( eng )
A Study on Efforts to Maximize Music Performance: Effectiveness and Possibilities of Applying Mental Training
作成者
平山 裕基
収録物名
音楽文化教育学研究紀要
Bulletin of music culture education
25
開始ページ 207
終了ページ 214
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850
抄録
The purpose of this study was to explore the effectiveness and possibilities of applying mental training to avoid stage fright in music performance. The investigation of 59 music major students was conducted. The results showed that most students recognized the importance of psychological factors to maximize their performance during musical performance. Nevertheless, few students adopted psychological content consciously in their usual practice. The study findings indicated that it was important for music performers to gain knowledge in mental training and to apply mental training consciously in usual practice. This will be an effective approach for improving the technical aspects.
NDC分類
心理学 [ 140 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科音楽文化教育学講座
発行日 2013-03-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850