初期のFacet-Factorial Approachによる演奏評価尺度に関する研究 : Abelesのクラリネット用演奏評価尺度を中心として

音楽文化教育学研究紀要 25 号 99-106 頁 2013-03-22 発行
アクセス数 : 701
ダウンロード数 : 120

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
MusicCultEduc_25_99.pdf 1.03 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
初期のFacet-Factorial Approachによる演奏評価尺度に関する研究 : Abelesのクラリネット用演奏評価尺度を中心として
タイトル ( eng )
Early Music Performance Rating Scale Using Facet-Factorial Approach: Abeles's Clarinet Music Performance Rating Scale
作成者
酒井 勇也
収録物名
音楽文化教育学研究紀要
Bulletin of music culture education
25
開始ページ 99
終了ページ 106
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850
抄録
The purpose of this study was to identify the underlying assessment concept of the Clarinet Music Performance Rating Scale by Abeles and to discuss its historical significance in the United States.
Researchers in general assumed that measurement of aesthetic quality of musical performance was impossible before 1970. Abeles's attempt was therefore innovative, which measured factors of interpretation and tone of musical performance as well as more easily measurable technical factors.
Many researchers replicated his study and developed various music performance rating scales, and therefore his study acted as a catalyst for transition from the concept that objective measurement of aesthetic quality was impossible to the concept that valid and reliable assessment measures including expressive aspects of musical performance could be developed.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科音楽文化教育学講座
発行日 2013-03-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-0205
[NCID] AA11546850