読みのヴァージョンⅡ : 語りのダイナミズムへ

中等教育研究紀要 Issue 63 Page 3-10 published_at 2017-03-31
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BullTheoryPracticeSecEdu_63_3.pdf 2.31 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
読みのヴァージョンⅡ : 語りのダイナミズムへ
Title ( eng )
Version of Reading II: Point of View of Narrative Dynamism
Creator
Source Title
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
Issue 63
Start Page 3
End Page 10
Journal Identifire
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
Abstract
本稿は,国語科の「読むこと」の授業過程を〝パフォーマンス課題-評価〟の教育評価過程と捉え,コンピテンシー育成に向けてパフォーマンスの「質」,ひいては認知プロセスの「質」を問う一般評価基準の観点を検討する考察の第2 稿である。「読むこと」におけるパフォーマンスの「質」には,〝読み〟の型(= 読み方)が深くかかわっている。ここでは,前稿でモデル化した〝読みのヴァージョン〟の第3 ヴァージョンを踏まえて,テキスト生成の言語過程を捉える〝読み〟を取り上げ,これにそくした観点試案を提示した。
In this second study, I continue my research into the learning processes of reading in Japanese classrooms as an educational assessment process using the Performance Assessment. I also consider the Public Assessment Standard as a measure of the quality of the performance and the quality of the recognition process, to improve overall competency.
The quality of performances in reading, namely “a child’s thought and expression” is connected with the model (style) of “deep reading”. In this paper, based on the third version of the reading that I investigated using three models in my previous study, I examine the narrative process for giving form to the text, and propose a plan regarding perspectives for assessment in accordance with this version of the reading hierarchy.
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属中・高等学校
Date of Issued 2017-03-31
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729