教育のための実践的身体感性論の研究
学習開発学研究 10 号
107-116 頁
2017-03-16 発行
アクセス数 : 891 件
ダウンロード数 : 310 件
今月のアクセス数 : 11 件
今月のダウンロード数 : 1 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/42644
ファイル情報(添付) |
JEducSci_10_107.pdf
918 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
教育のための実践的身体感性論の研究
|
タイトル ( eng ) |
A Study on Practical Somaesthetics for Education
|
作成者 |
裵 芝允
|
収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
|
号 | 10 |
開始ページ | 107 |
終了ページ | 116 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|
抄録 |
The topic of this research is school education from the viewpoint of practical somaesthetics. Richard Shusterman’s somaesthetics is a study concerned with the experience and the use of the body, soma as a holistic self. Shusterman outlines its main branches: analytic, pragmatic, and practical somaesthetics. This research maintains the focus on practical somaesthetics. This research consists of three parts: (1) Clarification of Somaesthetics. Its definition, three branches and educational significance are considered. Especially practical somaesthetics is considered specifically, which will be a ground work of actual practical somaesthetics class in elementary school. (2) Actual class of practical somaesthetics in elementary school. (3) Significance of somaesthetics on education. It is to reconstruct a perspective on education rather than to make certain bodily discipline to apply to school. Somaesthetics is providing a chance to rethink our body in the context of school education.
|
著者キーワード |
somaesthetics
education
body awareness
practice
身体感性論
身体教育
身体への気づき
授業実践
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
発行日 | 2017-03-16 |
権利情報 |
Copyright (c) 2017 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|