教育のための実践的身体感性論の研究

学習開発学研究 10 号 107-116 頁 2017-03-16 発行
アクセス数 : 805
ダウンロード数 : 288

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 5
ファイル情報(添付)
JEducSci_10_107.pdf 918 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
教育のための実践的身体感性論の研究
タイトル ( eng )
A Study on Practical Somaesthetics for Education
作成者
裵 芝允
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
10
開始ページ 107
終了ページ 116
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
The topic of this research is school education from the viewpoint of practical somaesthetics. Richard Shusterman’s somaesthetics is a study concerned with the experience and the use of the body, soma as a holistic self. Shusterman outlines its main branches: analytic, pragmatic, and practical somaesthetics. This research maintains the focus on practical somaesthetics. This research consists of three parts: (1) Clarification of Somaesthetics. Its definition, three branches and educational significance are considered. Especially practical somaesthetics is considered specifically, which will be a ground work of actual practical somaesthetics class in elementary school. (2) Actual class of practical somaesthetics in elementary school. (3) Significance of somaesthetics on education. It is to reconstruct a perspective on education rather than to make certain bodily discipline to apply to school. Somaesthetics is providing a chance to rethink our body in the context of school education.
著者キーワード
somaesthetics
education
body awareness
practice
身体感性論
身体教育
身体への気づき
授業実践
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2017-03-16
権利情報
Copyright (c) 2017 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X