院内学級担当教員の支援ニーズに関する一考察 : 病気療養児の心理的支援を中心に
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域 65 号
25-34 頁
2016-12-22 発行
アクセス数 : 1122 件
ダウンロード数 : 2650 件
今月のアクセス数 : 0 件
今月のダウンロード数 : 4 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/41596
ファイル情報(添付) |
BullGradSchEducHU-Part1_65_25.pdf
1.27 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
院内学級担当教員の支援ニーズに関する一考察 : 病気療養児の心理的支援を中心に
|
タイトル ( eng ) |
Hospital Classroom Teachers Provide Psychological Support for Children Undergoing Medical Treatment
|
作成者 |
長江 綾子
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development
|
号 | 65 |
開始ページ | 25 |
終了ページ | 34 |
抄録 |
The present study examined, from the point of view of hospital classroom teachers, how the teachers provide psychological support to children undergoing medical treatment. Semi-structured interviews were conducted with nine hospital classroom teachers, and analyzed using a modified grounded theory approach. The interviews revealed three common characteristics of experience among hospital classroom teachers: (A) Awareness of the environment surrounding the children and their medical treatment, (B) A sense of feeling troubled, (C) A range of support needs. In addition, hospital classroom teachers reported four support needs related to their work providing psychological support to children undergoing medical treatment; (a) I want to do it myself, (b) I want to do it together with the person concerned, (c) I want you to support school counselor, (d) I want you to improve the system.
|
著者キーワード |
Hospital Classroom Teachers
Psychological Support
Support Needs
院内学級担当教員
心理的支援
支援ニーズ
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
|
発行日 | 2016-12-22 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618554
|