新しい科学観を取り入れた理科カリキュラムの開発の研究(Ⅲ) : 「科学の本質」の視点に基づく小・中・高の理科カリキュラムの再構築

学部・附属学校共同研究紀要 Issue 44 Page 85-93 published_at 2016-03-24
アクセス数 : 2058
ダウンロード数 : 531

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 3
File
AnnEducRes_44_85.pdf 660 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
新しい科学観を取り入れた理科カリキュラムの開発の研究(Ⅲ) : 「科学の本質」の視点に基づく小・中・高の理科カリキュラムの再構築
Title ( eng )
A Research on a New Science Curriculum Development Based on ‘Nature Of Science’ Ⅲ : Reconstruction of a Coherence Science Curriculum from Elementary School to Upper Secondary School
Creator
Higuchi Hirohito
Kato Yuji
岸本 享子
Tatsuoka Hiroyuki
Matsuo Kenichi
Source Title
学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH
Issue 44
Start Page 85
End Page 93
Journal Identifire
[PISSN] 1346-5104
[EISSN] 2435-9041
[NCID] AA11551679
Abstract
本研究は,新しい科学観を取り入れた小学校から高等学校までの理科カリキュラムを開発することを目的としており,今年度は3年次にあたる。これまでの成果と課題をもとに,初等・中等教育で一貫して「科学の本質」を学ぶためのフレームワーク構築に向け,小学校から高等学校を通じて系統的に取り扱うことが可能な内容について検討を行った。

中学校における実践からは,理科教師が,科学者コミュニティーによる知,政策決定者や教師たちによる教えるべき知,児童・生徒の発達段階や文脈などを考慮した教える知,について可能な限り熟知する必要があることが示唆された。また,論証活動を行う際の,教師の振る舞い方も重要であることも明らかとなった。

また,小学校における実践では,学年による差異はあるものの,見たことや考えたことの違いを次第に意識化させることによって,観察や実験等のレポートの書き方の指導にも繋がることが明らかとなった。

以上の実践より,科学の本質を初等・中等教育で一貫して教えるためには,これまでの実践の視点の変容に基づく教師による授業方略の在り方や投げ込み的教材を使用する教師の意図が,いかに重要であるかを示唆している。
This study develops a new science curriculum for elementary to upper secondary schools which include the concept of the “Nature of Science”. We examined possible content to build a systematic framework for mentioned above science education. The practice at junior high school shows that teachers should be familiar with scholarly knowledge, knowledge to be taught by the policy makers and teachers, and taught knowledge which students understand through learning along with the students’ ages and contexts. The teacher’s behavior in argumentation by pupils is also important. The practice at elementary school shows that perceptions of the crucial distinction between inference and observation lead students to write good reports. These practices exemplify that teaching Nature of Science consistently to elementary and lower secondary students should largely depend on the teachers’ methods of instruction and what material they develop from a new viewpoint.
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学学部・附属学校共同研究機構
Date of Issued 2016-03-24
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1346-5104
[NCID] AA11551679