職員室文化に関する調査研究(2)
学習開発学研究 9 号
143-150 頁
2016-03-16 発行
アクセス数 : 1301 件
ダウンロード数 : 429 件
今月のアクセス数 : 3 件
今月のダウンロード数 : 5 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/39436
ファイル情報(添付) |
JEducSci_9_143.pdf
1.05 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
職員室文化に関する調査研究(2)
|
タイトル ( eng ) |
Survey Study about Shokuinshitsu (Faculty Room) Culture (Ⅱ)
|
作成者 |
周 蘭君
川原 陽子
|
収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
|
号 | 9 |
開始ページ | 143 |
終了ページ | 150 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|
抄録 |
The purpose of this paper is to identify the characteristics of "Shokuinshitsu (faculty room) culture" that contribute to the nurturing of competence among faculty members, through an analysis of efforts and results to develop the competence of teachers at their schools. We focused our analysis on 2,434 responses to questions regarding effective efforts to develop the competence of teachers at their schools and quoted some actual comments in writing this paper.
As a result, the following two characteristics were identified. 1) Based on the points of view regarding the nurturing of competence among faculty members, we identified the following: Teacher training and organizational efforts at schools, and developments in educational activities involving collaboration & cooperation with parents/guardians and local residents were identified as effective efforts at the teachers' schools. In other words, we learned that continuous, creative efforts at each school contributed to the nurturing of competence among faculty members. 2) Based on the points of view regarding the development of schools, we identified the following: Lesson study & in-service training that create a sense of unity within the school, and organizational efforts at schools were identified as effective efforts for developing schools, as well as nurturing competence among faculty members. |
著者キーワード |
職員室文化
教師の力量形成
学校づくり
Faculty Room Culture
Development of Competence
Developing School
|
内容記述 |
本研究は,科学研究費補助金 基盤研究(C)「特色ある開かれた学校づくりに資する職員室文化の発掘と継承に関する研究」(研究課題番号:23531060,研究代表者:林孝),科学研究費補助金 基盤研究(C)「『職員室文化』の継承による学校づくり推進のための力量形成に関する研究」(研究課題番号:15k04299,研究代表者:林孝)の継続的な研究成果の一部である。
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
発行日 | 2016-03-16 |
権利情報 |
Copyright (c) 2016 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|