大学生のノートテイキングはどのようになされているか? : 講義ノートの構造的特徴を手がかりとして
学習開発学研究 9 号
117-123 頁
2016-03-16 発行
アクセス数 : 1708 件
ダウンロード数 : 3694 件
今月のアクセス数 : 6 件
今月のダウンロード数 : 11 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/39433
ファイル情報(添付) |
JEducSci_9_117.pdf
1.23 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
大学生のノートテイキングはどのようになされているか? : 講義ノートの構造的特徴を手がかりとして
|
タイトル ( eng ) |
How do university students take notes? : The structural features of their note-taking in lecture
|
作成者 |
吉岡 真梨子
|
収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
|
号 | 9 |
開始ページ | 117 |
終了ページ | 123 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|
抄録 |
The purpose of this study is to clarify what type of notes students take using the structural features of their notes as clues. Seventy-four university students got lectured about developmental psychology and took their notes. Those notes were featured via group average method cluster analysis on binary distances from the following 9 aspects. (A) Organization of learning contents: subhead; layout; itemization. (B) Clarification of the emphatic points: colorway; coloring; emphasis. (C) Auxiliary description for comprehension: explanation; sentences; illustration. As a result, we classified the 74 notes into 6 clusters. The results showed university students’ features of note-taking as follows: (1) well-featured notes for an ideal note-taking belonged in the largest cluster, which represents a high standard of university students’ note-taking; (2) the clusters of poorly-featured notes were in the second place, which represents that their note-taking remains at just a record and they need more guidance about note-taking; (3) the rest showed little efforts. On the basis of the result of this study, we discussed the learning support and future directions.
|
著者キーワード |
ノートテイキング
ノート分類
構造的特徴
note-taking
classifi cation
structure
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
発行日 | 2016-03-16 |
権利情報 |
Copyright (c) 2016 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|