大学生のキャリア・パースペクティブ形成に及ぼすソーシャルサポートおよびメンタリングの効果の検討

学習開発学研究 7 号 19-27 頁 2014-04-30 発行
アクセス数 : 1671
ダウンロード数 : 2168

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
JEducSci_7_19.pdf 629 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
大学生のキャリア・パースペクティブ形成に及ぼすソーシャルサポートおよびメンタリングの効果の検討
タイトル ( eng )
Effects of Social Supports and Mentoring on Career Perspective of University Students
作成者
西分 翔太
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
7
開始ページ 19
終了ページ 27
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
The purpose of this study was to examine the effects of social supports and mentoring on career perspective of university students. The results of our investigation using a sample of 128 university students showed the following: 1) emotional supports from friends, faculty and staff had positive effects on clear perspective factor of career perspective, 2) emotional supports from parents and senior students had positive effects on continuance perspective factor of career perspective, 3) instrumental supports from senior students had positive effects on perspective duration factor of career perspective, 4) working life factor of mentoring had positive effects on clear perspective factor and continuance perspective factor of career perspective, 5) job hunting factor of mentoring had negative effects on continuance perspective factor of career perspective. It was suggested that social supports and mentoring are important factors to promote career perspective of university students.
著者キーワード
social support
mentoring
career perspective
ソーシャルサポート
メンタリング
キャリア・パースペクティブ
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2014-04-30
権利情報
Copyright (c) 2014 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X