保育実践研究のツールとしての複線径路・等至性モデル(TEM) : 可能性と課題を探る
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域 62 号
161-170 頁
2013-12-20 発行
アクセス数 : 2547 件
ダウンロード数 : 3961 件
今月のアクセス数 : 19 件
今月のダウンロード数 : 26 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/35408
ファイル情報(添付) |
BullGradSchEduc-HiroshimaUniv-Part3_62_161.pdf
825 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
保育実践研究のツールとしての複線径路・等至性モデル(TEM) : 可能性と課題を探る
|
タイトル ( eng ) |
The Possibility and Issue of Using Trajectory Equifinality Model (TEM) as a Tool in Early Childhood Education and Care Practice Research
|
作成者 |
境 愛一郎
保木井 啓史
濱名 潔
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
|
号 | 62 |
開始ページ | 161 |
終了ページ | 170 |
抄録 |
The Trajectory Equifinality Model (TEM) is one methodology of qualitative research. The purpose of this study is to explore the possibility and issue of using TEM as a tool in early childhood education and care practice research. This study consists of two trials. In Trial 1, TEM is applied as a tool for understanding children's experiences.In Trial 2, TEM is applied to clarify an early childhood teacher's professionalism. There are three possible outcomes of Trial 1: (1) the pattern explaining the target child's experience process is extracted; (2) The target child and environmental relationship are clarified; and (3) The intentionality of the target child's act selection is caught. Trial 2 also has three possible outcomes, as follows: (1) The teacher's simultaneity of support is clarified; (2) An understanding of a teacher's belief; and (3) An understanding of practice environment. As issues, the difficulty of an object setup or data collection was found out from Traial1&2.
|
著者キーワード |
TEM
ECEC practice research
understanding children
professionalism
保育実践研究
幼児理解
専門性
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
|
発行日 | 2013-12-20 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039
|