「語り直す力」を育てる文学教育 : 「語り」から「語り直し」へ

アクセス数 : 1384
ダウンロード数 : 1496

今月のアクセス数 : 4
今月のダウンロード数 : 8
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
「語り直す力」を育てる文学教育 : 「語り」から「語り直し」へ
タイトル ( eng )
Literature Education that Nurtures Retelling Skills : From telling to retelling
作成者
佐々原 正樹
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development
62
開始ページ 117
終了ページ 126
抄録
The purpose of this study is to obtain an understanding from narrative concepts(story and telling) with the aim of rebuilding literature education. Accordingly, we focused on the act of "telling" to establish a theory. As a result, the following findings were obtained : 1) the skills of retelling (wider meaning) required the skills of telling, listening and retelling; 2) the skills of retelling (wider meaning) can be developed by using literary texts because (a) both stories of life and stories of fiction are texts and (b) literature functions to foster the skills of retelling ; and 3) the skills of retelling can be nurtured by ensuring equality and half-positionality ( securing a place for one to observe conversation objectively) in class.
著者キーワード
retelling skills
narrative
literature education
reflective process
observe
語り直す力
ナラティブ
文学教育
リフレクティブ・プロセス
眺める
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2013-12-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618554