被害幼児の表情と加害幼児の意図性が保育者の介入行動に与える影響 : 保育者養成校の学生による予測

幼年教育研究年報 33 巻 79-88 頁 2011-12-01 発行
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タイトル ( jpn )
被害幼児の表情と加害幼児の意図性が保育者の介入行動に与える影響 : 保育者養成校の学生による予測
タイトル ( eng )
Effect of Victim's Facial Expression and Intentionality on Interventions : predictions by students in early childhood education
作成者
芝﨑 美和
収録物名
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
33
開始ページ 79
終了ページ 88
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
抄録
This study examined the effects of victim's facial expression and intentionality on interventions. Participants were 50 undergraduate students. Almost of them had selected occupations as child-care worker after graduation. The experimental design was victim's facial expression (2 : positive, negative) × intentionality (2 : intentional, accidental). Results showed that they encouraged the perpetrator to apologize to the victim who expressed negative emotion, than one expressing positive emotion. They considered the perpetrator feeling guilty higher in a situation that he or she had hurt the victim intentionally and the victim expressed negative emotion. Additionally they encouraged the perpetrator to apologize sincerely than instrumentally in negative expression-accidental situation, and to apologize instrumentally than sincerely in positive expression-intentional situation.
著者キーワード
apology
feeling guilty
facial expression
intentionality
intervention
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設
発行日 2011-12-01
権利情報
Copyright (c) 2011 幼年教育研究年報編集委員会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110