教育現場におけるサーバ管理者養成のための研修プログラムの開発

日本教育工学会論文誌 33 巻 2 号 121-130 頁 2009-10-10 発行
アクセス数 : 828
ダウンロード数 : 124

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
110007386719.pdf 898 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
教育現場におけるサーバ管理者養成のための研修プログラムの開発
タイトル ( eng )
Development of Curriculum to Bring up a Server Management Technician in an Educational Field
作成者
小林 雅之
相良 宗臣
収録物名
日本教育工学会論文誌
33
2
開始ページ 121
終了ページ 130
抄録
本研究では,教育現場におけるサーバ管理・保守能力を備えた情報科教員を育成するための教材の開発・カリキュラムの提案およびその評価を目的とする.具体的には,情報科教員に必要とされるサーバ構築に関連した知識・スキル体系を明らかにし,これを学習項目として設定する.また,この学習項目に基づいたテキストを制作し,年間カリキュラムおよび学習指導案の設計を行い,いかなる指導方法が有効であるかについての検討を行う.授業前後に実施したアンケート調査の結果,学生のサーバ関連分野に対する理解と興味が深まり,情報セキュリティに対する意識が向上したことが示された.また,さらに発展した分野を学びたいという学習意欲の向上にも貢献できた事が明らかになった.
著者キーワード
教員養成
管理
カリキュラム
サーバ
Linux
セキュリティ
内容記述
In this paper, we discuss the evaluation and development of a curriculum for server management and maintenance; this curriculum is expected to be of use in training teachers in the field of "Information Education." The objectives of this study are as follows: the knowledge and skill required for server construction are demonstrated, and this information is put forth in the form of an exercise. A textbook comprising such exercises is prepared, and its effectiveness in promoting learning is examined. The abovementioned curriculum is found to be effective in arousing students' interest in the given subject area and in increasing their knowledge and awareness of information security. Moreover, the study of server construction makes the field of Information Education more interesting to students.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
日本教育工学会
発行日 2009-10-10
権利情報
日本教育工学会
本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1349-8290
[NCID] AA11964147
[NAID] 110007386719 ~の異版である