教育現場におけるサーバ管理者養成のための研修プログラムの開発

日本教育工学会論文誌 Volume 33 Issue 2 Page 121-130 published_at 2009-10-10
アクセス数 : 863
ダウンロード数 : 144

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 2
File
110007386719.pdf 898 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
教育現場におけるサーバ管理者養成のための研修プログラムの開発
Title ( eng )
Development of Curriculum to Bring up a Server Management Technician in an Educational Field
Creator
Kobayashi Masayuki
Sagara Muneomi
Source Title
日本教育工学会論文誌
Volume 33
Issue 2
Start Page 121
End Page 130
Abstract
本研究では,教育現場におけるサーバ管理・保守能力を備えた情報科教員を育成するための教材の開発・カリキュラムの提案およびその評価を目的とする.具体的には,情報科教員に必要とされるサーバ構築に関連した知識・スキル体系を明らかにし,これを学習項目として設定する.また,この学習項目に基づいたテキストを制作し,年間カリキュラムおよび学習指導案の設計を行い,いかなる指導方法が有効であるかについての検討を行う.授業前後に実施したアンケート調査の結果,学生のサーバ関連分野に対する理解と興味が深まり,情報セキュリティに対する意識が向上したことが示された.また,さらに発展した分野を学びたいという学習意欲の向上にも貢献できた事が明らかになった.
Keywords
教員養成
管理
カリキュラム
サーバ
Linux
セキュリティ
Descriptions
In this paper, we discuss the evaluation and development of a curriculum for server management and maintenance; this curriculum is expected to be of use in training teachers in the field of "Information Education." The objectives of this study are as follows: the knowledge and skill required for server construction are demonstrated, and this information is put forth in the form of an exercise. A textbook comprising such exercises is prepared, and its effectiveness in promoting learning is examined. The abovementioned curriculum is found to be effective in arousing students' interest in the given subject area and in increasing their knowledge and awareness of information security. Moreover, the study of server construction makes the field of Information Education more interesting to students.
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
日本教育工学会
Date of Issued 2009-10-10
Rights
日本教育工学会
本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1349-8290
[NCID] AA11964147
[NAID] 110007386719 isVersionOf