教員養成における体育科目の模擬授業の方法論に関する検討 : 「リフレクション」を促すためのシート開発

アクセス数 : 1636
ダウンロード数 : 759

今月のアクセス数 : 14
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
教員養成における体育科目の模擬授業の方法論に関する検討 : 「リフレクション」を促すためのシート開発
タイトル ( eng )
A Study on the Methodology of Micro-Teaching of Content Areas in Physical Education in Pre-Service Education : Development a sheet to promote the "Reflection"
作成者
久保 研二
嘉数 健悟
竹内 俊介
二宮 亜紀子
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
59
開始ページ 329
終了ページ 336
抄録
The purpose of this study is to develop a sheet which promotes "Reflection" for student teachers participating on the micro-teaching in the pre-service education program "Methodology of content areas in Physical Education". The student teachers (n=25) participated in the micro-teaching class (20 min) in the second semester in 2006. The methods of collecting data and conducting investigation are as follows: The data was analyzed by one postgraduate, undergraduate and a university lecturer, who guided and supervised the class. The KJ method was used for classifying the data into categories, naming the categories, and making a concept chart. We got 5 categories from the data. In particular, 3 of those received considerably high response rates. We made the "Reflection Sheet" according to the result.
著者キーワード
pre-service education program
micro-teaching
reflection sheet
教員養成プログラム
マイクロティーチング
リフレクション・シート
NDC分類
スポーツ・体育 [ 780 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2010-12-24
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725