教員養成における体育科目の模擬授業の方法論に関する検討 : 「リフレクション」を促すためのシート開発
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 59 号
329-336 頁
2010-12-24 発行
アクセス数 : 1636 件
ダウンロード数 : 759 件
今月のアクセス数 : 14 件
今月のダウンロード数 : 4 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/31051
ファイル情報(添付) |
BullGradSchEduc-HiroshimaUniv-Part2_59_329.pdf
1.4 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
教員養成における体育科目の模擬授業の方法論に関する検討 : 「リフレクション」を促すためのシート開発
|
タイトル ( eng ) |
A Study on the Methodology of Micro-Teaching of Content Areas in Physical Education in Pre-Service Education : Development a sheet to promote the "Reflection"
|
作成者 |
久保 研二
嘉数 健悟
竹内 俊介
二宮 亜紀子
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
|
号 | 59 |
開始ページ | 329 |
終了ページ | 336 |
抄録 |
The purpose of this study is to develop a sheet which promotes "Reflection" for student teachers participating on the micro-teaching in the pre-service education program "Methodology of content areas in Physical Education". The student teachers (n=25) participated in the micro-teaching class (20 min) in the second semester in 2006. The methods of collecting data and conducting investigation are as follows: The data was analyzed by one postgraduate, undergraduate and a university lecturer, who guided and supervised the class. The KJ method was used for classifying the data into categories, naming the categories, and making a concept chart. We got 5 categories from the data. In particular, 3 of those received considerably high response rates. We made the "Reflection Sheet" according to the result.
|
著者キーワード |
pre-service education program
micro-teaching
reflection sheet
教員養成プログラム
マイクロティーチング
リフレクション・シート
|
NDC分類 |
スポーツ・体育 [ 780 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
|
発行日 | 2010-12-24 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725
|