小学校入門期におけるかな文字教育観についての一考察 : 戦後のかな文字教育論の整理・検討から
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 59 号
171-178 頁
2010-12-24 発行
アクセス数 : 890 件
ダウンロード数 : 888 件
今月のアクセス数 : 1 件
今月のダウンロード数 : 1 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/31034
ファイル情報(添付) |
BullGradSchEduc-HiroshimaUniv-Part2_59_171.pdf
299 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
小学校入門期におけるかな文字教育観についての一考察 : 戦後のかな文字教育論の整理・検討から
|
タイトル ( eng ) |
A Study on Kana Characters Educational Philosophy in the Early Stages of Elementary School : From rearranging and examination of kana characters education theory after the World War II
|
作成者 |
長岡 由記
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
|
号 | 59 |
開始ページ | 171 |
終了ページ | 178 |
抄録 |
A purpose of this paper is to clarify kana characters educational philosophy in the early stages of elementary school. At first, I confirmed the positioning of kana characters education in the course of study of the elementary school. Next, I examined kana characters education theory after the World War II from the viewpoint of kana characters educational philosophy. As a result, the following became clear. There was kana characters educational philosophy to relate characters to what a child experienced from after the world war II until the first half of 1970's. In addition, the policy to be able to read and write a kana character through language activity was consistent. However, kana characters educational philosophy that put an important point in noticing relations with a syllable and the letter, and noticing a notation system was gradually formed from the latter half of 1970's. And kana characters education was placed as a premise for language activity.
|
著者キーワード |
kana characters educational philosophy
introductory period
かな文字教育観
入門期
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
|
発行日 | 2010-12-24 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725
|