現実社会への関わりを強調する社会科論における教科書の位置づけ : HessおよびRavitchの社会系教科書分析手法の比較を通して

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タイトル ( jpn )
現実社会への関わりを強調する社会科論における教科書の位置づけ : HessおよびRavitchの社会系教科書分析手法の比較を通して
タイトル ( eng )
The Role of Textbooks in Social Studies to Promote Relationship to Society : Comparing the Methods of Textbooks Analysis between Hess and Ravitch
作成者
後藤 賢次郎
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
59
開始ページ 77
終了ページ 85
抄録
The aim of this article is to clarify the role of textbooks in social studies to promote relationship to society through comparing the methods of textbooks analysis between Hess and Ravitch. Diana Hess emphasizes critical relationship to society through learning of social issues with deliberations. Diane Ravitch emphasizes relationship to society through learning to get knowledge and the sense of values that should be shared as a member of communities. Results of comparing their methods are below: 1) Hess places textbooks as "medium" leading to various learning activity. Textbook has a role to open knowledge and the sense of values of children; 2) Ravitch places textbooks as education "contents" that are learned directly by children. Textbook has a role to close knowledge and the sense of values of children. These results suggest that differences of theories of social studies to promote relationship to society become clear.
著者キーワード
social studies
txtbooks analysis
U.S.A
social engagement
社会科
教科書分析
米国
社会的参与
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2010-12-24
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725