図画工作科心象表現活動における児童の創造的な造形的イメージの広がりを導く図工教師の発話行為 : 教師と児童の言語的やりとりのカテゴリー化と解釈的分析を用いての検討

学習開発学研究 1 号 121-131 頁 2007-09-01 発行
アクセス数 : 1036
ダウンロード数 : 751

今月のアクセス数 : 8
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
JEducSci_1_121.pdf 578 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
図画工作科心象表現活動における児童の創造的な造形的イメージの広がりを導く図工教師の発話行為 : 教師と児童の言語的やりとりのカテゴリー化と解釈的分析を用いての検討
タイトル ( eng )
Coding and Interpretive Analysis of Verbal Interactions between Elementary School Teacher and Children in Art Classes
作成者
若山 育代
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
1
開始ページ 121
終了ページ 131
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
The purpose of this study was to investigate what type of verbal interactions between two art teachers of elementary schools and children enrich children's visual images for formation activity. Teacher and children's verbal interactions in second-grade and sixth-grade art classes were observed and analyzed in terms of coding and interpretive analysis. The results of this study indicated that teacher and children's verbal interactions could be classified into the following five types; "teacher-directed", "children-directed", "example presentation", "image enlarging", and "receptive". These verbal interactions would give children the opportunity to enrich and deepen their visual images which would play an important role for formation activity in art classes. These findings also suggested that verbal interactions would have the effects to facilitate "association" and "integration" of concepts on children's formative activity.
著者キーワード
Verbal interactions
Enriching visual image
Art class
Elementary school
図工教師と児童のやりとり
造形的イメージの広がりと深まり
小学校図画工作
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2007-09-01
権利情報
Copyright (c) 2007 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X