理科教育におけるダイナミック・アセスメントに関する研究 : 小学校第6学年「水溶液の性質」単元におけるヒントカードの効果について

日本教科教育学会誌 31 巻 2 号 65-74 頁 2008-09-30 発行
アクセス数 : 898
ダウンロード数 : 251

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 7
ファイル情報(添付)
BullJCRD_31-2_65.pdf 520 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
理科教育におけるダイナミック・アセスメントに関する研究 : 小学校第6学年「水溶液の性質」単元におけるヒントカードの効果について
タイトル ( eng )
A Study on Dynamic Assessment in Science Education : The Effects of Using Prompt Cards for the Unit on "Characteristics of Water Solutions" in 6th Grade Elementary School
作成者
寺本 貴啓
収録物名
日本教科教育学会誌
31
2
開始ページ 65
終了ページ 74
抄録
ダイナミック・アセスメント(Dynamic Assessment)とは, 学習過程で現れる児童一人ひとりの誤答から, 指導者がその問題点を推測し, 支援として, その改善点を示唆することで, 新たな概念を再構築させることを目指した, 形成的評価の一種である。

本研究の目的は, これまで発達支援で活用されてきたダイナミック・アセスメントの手法を, 小学校第6学年理科「水溶液の性質」の学習課題において「テスト直し」場面で改善を示唆するヒントカードを適用し, 短期的(単元終了約1週間後)と, 長期的(約3ヶ月後)の両側面から知識や技能等の習得状態を確認することである。

結果は次のようになった。①順序立てて説明が必要な長文記述式と, 記憶の有無の影響が大きい非長文記述式(選択式・単文記述式)の2種の問題形式の総合点から分析した結果, 短期的・長期的の両側面で, 実験群は対照群と比べ有意に成績が高かった。②前述の2種の問題形式別で分析した結果, 長期的側面において, 長文記述式のみで実験群の方が対照群と比べ, 有意に成績が高かった。
Dynamic assessment is one kind of formative evaluation in which teachers infer the problem from the wrong answer of each child during the learning process and assist by suggesting how to improve, enabling a concept to be reconstructed.

The objective of this study is to apply the method of dynamic assessment, used until now in facilitating development, to the unit on "characteristics of water solutions" in 6th grade elementary school science. This method is applied by using prompt cards for students when they are correcting tests. The teacher can confirm the level of students' knowledge and skills in short term (approximately one week after the completion of a unit) and the long term (after approximately three months).

The results are as follows: 1. Analysis of the total scores for both problem types (a long sentence description that requires a logical step-by-step explanation and a non-long sentence description that is affected by the existence or non-existence of memory) showed a significantly higher level of accomplishment for the experimental group than for the control group, both in long and short term. 2. As regards analysis of the results for problem type, as mentioned above, the experimental group showed a significantly higher level of achievement than the control group only for long descriptions, in the long term.
著者キーワード
ダイナミック・アセスメント
形成的評価
理科教育
小学校
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
日本教科教育学会
発行日 2008-09-30
権利情報
Copyright (c) 2008 日本教科教育学会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0288-0334
[NCID] AN00247430