高校数学教育における問題解決的教授学習の展開
広島大学教育学部紀要. 第二部 42 号
73-82 頁
1994-03-10 発行
アクセス数 : 1208 件
ダウンロード数 : 676 件
今月のアクセス数 : 1 件
今月のダウンロード数 : 7 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/29388
ファイル情報(添付) |
BullFacEdu-HiroshimaUniv-Pt2_42_73.pdf
637 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
高校数学教育における問題解決的教授学習の展開
|
タイトル ( eng ) |
On Development of the Teaching and Learning of "Problem-Solving Centered Mathematics" at Senior High School Level
|
作成者 | |
収録物名 |
広島大学教育学部紀要. 第二部
Bulletin of the Faculty of Education, Hiroshima University. Part 2
|
号 | 42 |
開始ページ | 73 |
終了ページ | 82 |
抄録 |
At senior high school mathematics level, it is a critical task to realize the transfer from "passive learning" to "active learning". The aim of this paper is to propose the teaching and learning of "problem-solving centered mathematics" as one promising scheme. The word of "problem-solving centered mathematics" should be interpreted in a wide sense. In this scheme, students pose mathematical problems from a given situation, solve them using their acquired mathematical knowledge and skills, and then make new mathematical problems using a so-called "what if not?" strategy.
As an example of this scheme, we explore a typical development of mathematical problems which can be posed from a situation; consider squares inscribed in a certain square. The development of them is summarized in a lesson plan. |
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学教育学部
|
発行日 | 1994-03-10 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 0440-8713
[NCID] AN0021336X
|