授業の経験から考えた教科内容学 <報告・資料>

教科教育学研究 16 号 23-27 頁 2001-03-31 発行
アクセス数 : 1303
ダウンロード数 : 222

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
授業の経験から考えた教科内容学 <報告・資料>
タイトル ( eng )
Research on Sciences Related to School Subjects Reflected in the Lectures <Report and Data>
作成者
収録物名
教科教育学研究
Journal of the Hiroshima University Curriculum Research and Development Association
16
開始ページ 23
終了ページ 27
抄録
本稿では, 教育学部における授業の経験から考えた教科内容学についての一考察を述べた。教育学部における教科内容学の授業と専門学部における教科の内容に関連する授業との違いについて焦点をあて考察した。専門学部における教科の内容に関連する授業は経済学の用語でいえば最終生産物にあたる。これに対して, 教育学部における教科内容学の授業は「教える人に教える」というものであり, 教員志望の学生にとっての原材料に相当する。教科内容学の授業では, その原材料から生み出すべき付加価値についてまで考えるべきである。教科内容学が目指すべき今後の方向として, 第一に教科のなかの垣根を低くすること, 第二に教科の垣根を低くすること, 第三に学校教育の垣根を低くすることがある。
This paper examines the problems of research on sciences related to school subjects reflected in the author's experiences of giving lectures. The differences between lectures of research on sciences related to school subjects in the faculty of education and lectures given by professors in other faculties are discussed. Lectures in the faculty of education are given to students who want to be school teachers. When students become teachers, they will give lessons at school by processing what they learned in the faculty of education. They will add value to the lectures in the university. University teachers have to take the value added by students into consideration.
著者キーワード
教科内容学
人間生活教育学
家庭科教育
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学教科教育学会
発行日 2001-03-31
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1340-2900
[NCID] AN10484352