発達支援としてのダイナミック・アセスメントに関する一考察

アクセス数 : 1043
ダウンロード数 : 955

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 6
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
発達支援としてのダイナミック・アセスメントに関する一考察
タイトル ( eng )
A Study of Dynamic Assessment as a Support for Development
作成者
平田 知美
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
58
開始ページ 89
終了ページ 96
抄録
This paper considers "dynamic assessment" as a support for development. Dynamic assessment is based on the concept of Vygotsky's "zone of proximal development" and Feuerstein's theory, particularly his "structural cognitive modifiability theory". The author examines both theories, and "mediation" in dynamic assessment process. Vygotsky and Feuerstein viewed development as a dynamic process. Vygotsky clarified the processes of optionality and consciousness through teaching and learning in school education and play. Feuerstein doesn't use these terms, but his idea has common meanings.
著者キーワード
dynamic assessment
the concept of zone of proximal development
structural cognitive modifiability theory
mediation
ダイナミック・アセスメント
発達の最近接領域の概念
認知構造変容理論
媒介
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2009-12-25
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039