日中韓における社会系教科教育課程の構造とその特質 : 初等カリキュラムの比較を通して

アクセス数 : 799
ダウンロード数 : 929

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
日中韓における社会系教科教育課程の構造とその特質 : 初等カリキュラムの比較を通して
タイトル ( eng )
The Essential Qualities Designing Social Studies' Curriculums in Japan, China, and South Korea : Comparing the Curriculum in Elementary Education
作成者
蔡 秋英
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
58
開始ページ 43
終了ページ 52
抄録
Today, Citizenship education is emphasized strongly in East-Asia. It is also centered on social studies. In this article, it is aimed to inquiry of the essential qualities designing social studies' curriculums in Japan, China, and South Korea where are represented nations in East Asia. I, therefore, analysis and compare the aims, scopes, sequences, and approaches of teaching three curriculums; Curriculum Guideline (2008) of elementary in Japan, Curriculum Standard of China (2001), and Curriculum Standard of South Korea (2009). Result of the analysis, each curriculums are designed characteristically on the aims, scopes, sequences.
著者キーワード
a subject affiliated with social studies
an elementary curriculum
citizenship
comparative education
初等社会系教科
初等カリキュラム
公民的資質
比較教育
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2009-12-25
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725