「学び」という出来事の成立に果たす文学の役割 <特集 : 日本文学協会第五二回大会報告(第一日目)>

日本文学 Volume 47 Issue 3 Page 1-9 published_at 1998-03-10
アクセス数 : 886
ダウンロード数 : 280

今月のアクセス数 : 6
今月のダウンロード数 : 2
File
JapaneseLiterature_47-3_1.pdf 484 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
「学び」という出来事の成立に果たす文学の役割 <特集 : 日本文学協会第五二回大会報告(第一日目)>
Title ( eng )
The Role of Literature in the Process of Learning <Special Issue : The 52nd JLA Convention (the 1st day)>
Creator
Source Title
日本文学
Volume 47
Issue 3
Start Page 1
End Page 9
Abstract
本論文においては、「学び」(学習)という出来事が成り立つために果たす文学の役割を考察し、国語教育において〈文学にできること〉を求める手がかりを探った。ルイーズ・ローゼンブラットの読みの理論を中心に、小森陽一・佐藤学・紅野謙介・田中実・デヴィッド・ブライヒ及び認知科学における構成主義理論を検討しつつ、主に教室において読みの〈出来事〉性を喚起する誘因をテクストの呼びかけの中に探る必要性を論じた。
In this essay, I will consider the role of literature in the process of learning in order to find out what Japanese language education can do. To grasp the learning process, it is primarily necessary to make clear the mechanism of reading, that is, the process of what a text invites the student-reader to read and how he or she responds to it. In so doing, I will depend for my method mainly on Louise Rosenblatt's work while partially applying those of Yōichi Komori, Manabu Satō, Kensuke Kono, Minoru Tanaka as well as David Bleich's and other meta-cognitive constructionism.
NDC
Japanese literature [ 910 ]
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
日本文学協会
Date of Issued 1998-03-10
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 0386-9903
[NCID] AN00197092