「オツベルと象」における対話構造の検討 : 対話をひらく文学教育のための基礎論 <特集 : 「対話」をひらく文学教育>
日本文学 Volume 38 Issue 7
Page 50-58
published_at 1989-07-10
アクセス数 : 1308 件
ダウンロード数 : 1794 件
今月のアクセス数 : 5 件
今月のダウンロード数 : 20 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/00027569
File |
JapaneseLiterature_38-7_50.pdf
518 KB
種類 :
fulltext
|
Title ( jpn ) |
「オツベルと象」における対話構造の検討 : 対話をひらく文学教育のための基礎論 <特集 : 「対話」をひらく文学教育>
|
Title ( eng ) |
On the Dialogical Structure in Otsuberu and Zoh : A Fundamental Study of the Dialogical Teaching of Literature <Future Articles : Literature Teaching that Inspires "Dialogue">
|
Creator | |
Source Title |
日本文学
|
Volume | 38 |
Issue | 7 |
Start Page | 50 |
End Page | 58 |
Abstract |
本稿では、おもにミハイル・バフチンの〈対話〉観に拠りながら、文学の授業において〈対話〉を生成させるテクストの対話構造の内実と機能を探った。具体的には、宮澤賢治の「オツベルと象」の語りの構造を〈暗黙の聞き手〉という概念を設けつつ分析した。その分析を通して、〈実際の読者〉が〈暗黙の聞き手〉の立場へのつきと離れを繰り返しながら、テクストを奥行きのある構造としてとらえていくようになるということを示した。
An attempt is made to analyze the content and the function of the dialogical structure of the text which helps to create "dialogues" in the class of literature teaching, on the basis of Mikhiel Bakhutin's view of "dialogues." To exemplify the idea, the dialogical structure of Miyazawa Kenji's Otsuberu and Zoh is analyzed in relation to the concept of "the implied listener." This analysis will prove that "the actual reader" becomes able to grasp the text as a profound structure by sometimes getting close to, and sometimes getting separated from, "the implied listener."
|
NDC |
Education [ 370 ]
Japanese literature [ 910 ]
|
Language |
jpn
|
Resource Type | journal article |
Publisher |
日本文学協会
|
Date of Issued | 1989-07-10 |
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 0386-9903
[NCID] AN00197092
|